assalamualaikum...
Barclay's Premier League season 2010-2011 dah pun menutup tirainya pada 22 Mei 2011 dengan statistik pencapaian team kegemaran aku agak merudum jatuh.. walaubagaimanapun aku tetap setia ngan Chelsea FC! (hehe.. maklumlah 'kipas susah mati') :P
Dengan berakhirnya musim ini, maka berita pemindahan pemain makin rancak kini.. dan aku sebagai peminat dah tentu tak tertinggal untuk mengetahui sasaran para ejen.. Mungkin sebagai peminat pasti anda memiliki 'dream team' masing2 bukan? macam tu juga aku. ;-) berikut adalah senarai 1st eleven yang paling aku berkenan.
Kalaulah aku ni Roman Abramovich aku akan letak harga yg tinggi untuk membeli Sergio Aguero ni.. Dia pun dah menyatakan hasrat nak keluar dari Atlético de Madrid.. dan pasangan serangan yang selayaknya pastilah Fernando Torres dan juga Gael Kakuta yang dah pun tamat kontrak pinjaman bersama Fulham. :P
Di bahagian tengah pula, muka lama seperti Ramires dan Essien tetap menjadi pojaan hatiku dan biarlah Frank Lampard duduk di bangku simpanan tuk musim depan.. Kalau Chelsea boleh dapatkan Samir Nasri pasti corak serangan Chelsea lebih bergaya dan berseni.. wah dah macam pengulas sukan aku ni. hahaha :D
Pertahanan pula sememangnya memerlukan barisan yang cukup berpengalaman dan laju. Jadi pada pendapat aku, Ivanovic, David Luiz dan Terry sudah byk pengalaman dan kebal untuk menghadapi barisan2 serangan pasukan lain.. cuma mereka perlu fokus dan dapatkan keserasian.. Ashley Cole pula dah tak ligat seperti dulu dan sebaiknya ditukar kepada pertahanan muda Belanda, Van Aanholt.. aku pasti dia lebih kreatif dalam membantu serangan dan juga laju..
Amacam? menarik tak barisan aku? hahahaha... ok sampai jumpa lagi.
Tuesday, May 24, 2011
saat menilai cinta
SETIAP kali menjelang tahun baru, melakukan resolusi mengenai karier, hal kewangan dan cinta sememangnya menjadi rutin bagi setiap orang.
Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.
Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.
Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.
Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:
1. Lupakan masa lalu
Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.
Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.
2. Temui ramai orang
Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.
Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.
3. Ubah penampilan
Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.
Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.
4. Jangan terburu-buru
Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.
5. Jangan terlalu memilih
Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.
6. Buat keputusan
Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.
Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.
Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.
Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.
Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:
1. Lupakan masa lalu
Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.
Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.
2. Temui ramai orang
Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.
Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.
3. Ubah penampilan
Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.
Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.
4. Jangan terburu-buru
Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.
5. Jangan terlalu memilihSetiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.
6. Buat keputusan
Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.
Thursday, April 14, 2011
Nostalgia di bangku sekolah
assalamualaikum...
Sedar tak sedar dah lebih 15 tahun aku tinggalkan zaman persekolahan. Bila dikenang kembali rasa nak ketawa pun ada.. macam-macam kerenah dan pelbagai cerita tersimpan dalam memori ni.. Mungkin aku boleh kongsikan serba sedikit cerita ni buat tatapan umum. hehe...
1992 - 1994 Sekolah Tinggi Klang
Aku mula menjejakkan kaki di sekolah ni pada penghujung tahun 1991.. maklumlah zaman dulu penggal persekolahan bermula pada hujung tahun. Aku masuk sekolah ni pun atas tajaan Kerajaan Negeri Selangor di bawah projek 'Hipers' (Projek tajaan pendidikan untuk pelajar-pelajar luar bandar). Aku kat sini semua ditaja sepenuhnya daripada yuran asrama hingga ke yuran sekolah..
Aku mulakan dgn kisah asrama dulu.. Pada zaman aku, asrama putra ni kelihatan macam penjara. haha.. maklumlah pintu bilik pun xde. pakai grill besi je.. ditambah lagi jirat cina kat belakang. (ngeri x? kalau x percaya, tanyalah senior2 sekolah ni.. :D) bila aku dah masuk form 3 baru dipasang pintu disebabkan terdapat pelajar yang kena denggi. walaupun dorm kitorang dulu xde pintu, tapi kebersihan memang tip top. Mana tak nya kalo setiap bulan kena kiwi lantai dan basuh bingkai tingkap! cara senior check plak, diorang guna kain cadar putih bersih dan lap tempat-tempat yang mudah kotor dan lantai plak guna torch light tengok samada cahaya pantul balik atau pun x! haha gila dah mcm kem askar plak. Kes buli? ermm.. tanyalah mana-mana asrama pun pasti ade kes buli punya. jgn nak tipu r. haha.. tapi bab tu aku cerita nanti ok? tajuk lain r plak.. hehe.
Sekolah plak ade ceritanya tersendiri. Dengan hantu jepun lah, hantu piano lah. Tapi hantu cina xde plak, walaupun dekat dgn jirat cina. haha. Sekolah ni semua pelajarnya terdiri daripada lelaki kecuali pelajar tingkatan 6. Dah nama sekolah lelaki, masalah disiplin memang byk. Ditambah lagi dengan kongsi gelap yang makin merebak masa tu. Kumpulan 15, 24... masing-masing nak tunjuk hebat. Pening cikgu-cikgu masa tu. Kelas plak ade 8 kelas bagi setiap tingkatan. Terdiri drp kelas S,T,K,J,L,N,M dan R. Masa form 1 aku masuk kelas S.. (Kelas paling hebat la konon2nya. hehe) tapi malangnya final exam aku x dpt ambil psal demam so masuk tingkatan 2 je terus kena tendang kelas 2R. (Kelas paling hancur!) gaduh guna kerusi besi tu dah biasa, bertumbuk depan cikgu sampai cikgu menangis2 suruh berenti.. haha sian cikgu tu.. Bila masuk tingkatan 3 barulah naik balik ke kelas 3T.. (selamat cket kelas ni. xde gaduh2 dlm kelas, cikgu pun mengajar dgn tenang) habis amik exam PMR je, family aku suruh tukar sekolah kat kampung.. akhlak dah x terjaga. hehe.. biasalah budak2. fikiran pun x matang lagi.
1995 - 1996 Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Besar
Di sekolah baru ni aku rasa janggal pada mulanya. maklumlah x kenal sesapa pun. Cuma ade lah kenal beberapa orang yg berasal daripada kampung aku termasuk cikgu disiplin sekolah. haha..
Tak banyak cerita-cerita menarik kat sini. Cerita x best adelah.. huhu. Paling x best cerita kena buang asrama.. nak cerita punca dia pun jadi malu pada diri sendiri. hahaha. So abaikan jelah. :P Mula-mula aku masuk sekolah ni, aku telah dipanggil oleh cikgu penyelaras untuk aku memilih kelas pilihan sendiri.. Masa tu nak tanya sape pun, aku x kenal.. alih-alih aku nampak senarai mata pelajaran elektif - 'Kemahiran Hidup' so dalam fikiran aku mcm menarik je.. aku memang minat bab-bab teknikal nih.. Tanpa was-was aku mintak masuk kelas ni. Cikgu penyelaras ni puas tgk muka aku. Pandang atas bawah.. musykil plak aku tgk telatah cikgu ni. "Suderman, awak yakin nak masuk kelas ni?". "Ya cikgu". "Tapi awak seorang lelaki tau dlm kelas ni".. Ah sudah! kelas ape plak ni? tanya punya tanya rupanya kelas Ekonomi Rumah Tangga.. hahaha tu la malu bertanya sesat jalan. "Mcm ni saya x mau la cikgu.. saya ambil kelas lukisan dan sastera boleh?" jadi secara rasminya masuklah aku ke kelas ni. Kena plak dgn gaya aku masa tu yang agak skema trus dilantik jadi ketua kelas. adoi.. Lepas beberapa bulan, aku tukar kelas. Ambil kelas perdagangan plak sampailah ke tingkatan 5 sehingga tamat peperiksaan SPM. Akibat malas belajar, keputusan yang aku dapat x berapa indah di kertas. hehe.. Inggeris 7, Geografi 7.. adoi. mungkin tu antara sebab aku x dapat masuk U. nak menyesal, nasi dah jadi bubur pun.. xpe la. bubur pun boleh makan. haha..
Itulah antara nostalgia ketika aku di bangku sekolah dari tahun 1992 hingga 1996... Kenangan ini pasti x luput dari ingatan aku selama-lamanya. InsyaAllah...
Sampai bertemu lagi. Assalamualaikum... :D
Sedar tak sedar dah lebih 15 tahun aku tinggalkan zaman persekolahan. Bila dikenang kembali rasa nak ketawa pun ada.. macam-macam kerenah dan pelbagai cerita tersimpan dalam memori ni.. Mungkin aku boleh kongsikan serba sedikit cerita ni buat tatapan umum. hehe...
1992 - 1994 Sekolah Tinggi Klang
Aku mula menjejakkan kaki di sekolah ni pada penghujung tahun 1991.. maklumlah zaman dulu penggal persekolahan bermula pada hujung tahun. Aku masuk sekolah ni pun atas tajaan Kerajaan Negeri Selangor di bawah projek 'Hipers' (Projek tajaan pendidikan untuk pelajar-pelajar luar bandar). Aku kat sini semua ditaja sepenuhnya daripada yuran asrama hingga ke yuran sekolah..
![]() |
| High School Klang |
Sekolah plak ade ceritanya tersendiri. Dengan hantu jepun lah, hantu piano lah. Tapi hantu cina xde plak, walaupun dekat dgn jirat cina. haha. Sekolah ni semua pelajarnya terdiri daripada lelaki kecuali pelajar tingkatan 6. Dah nama sekolah lelaki, masalah disiplin memang byk. Ditambah lagi dengan kongsi gelap yang makin merebak masa tu. Kumpulan 15, 24... masing-masing nak tunjuk hebat. Pening cikgu-cikgu masa tu. Kelas plak ade 8 kelas bagi setiap tingkatan. Terdiri drp kelas S,T,K,J,L,N,M dan R. Masa form 1 aku masuk kelas S.. (Kelas paling hebat la konon2nya. hehe) tapi malangnya final exam aku x dpt ambil psal demam so masuk tingkatan 2 je terus kena tendang kelas 2R. (Kelas paling hancur!) gaduh guna kerusi besi tu dah biasa, bertumbuk depan cikgu sampai cikgu menangis2 suruh berenti.. haha sian cikgu tu.. Bila masuk tingkatan 3 barulah naik balik ke kelas 3T.. (selamat cket kelas ni. xde gaduh2 dlm kelas, cikgu pun mengajar dgn tenang) habis amik exam PMR je, family aku suruh tukar sekolah kat kampung.. akhlak dah x terjaga. hehe.. biasalah budak2. fikiran pun x matang lagi.
1995 - 1996 Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Besar
![]() |
| SMK Sungai Besar |
Tak banyak cerita-cerita menarik kat sini. Cerita x best adelah.. huhu. Paling x best cerita kena buang asrama.. nak cerita punca dia pun jadi malu pada diri sendiri. hahaha. So abaikan jelah. :P Mula-mula aku masuk sekolah ni, aku telah dipanggil oleh cikgu penyelaras untuk aku memilih kelas pilihan sendiri.. Masa tu nak tanya sape pun, aku x kenal.. alih-alih aku nampak senarai mata pelajaran elektif - 'Kemahiran Hidup' so dalam fikiran aku mcm menarik je.. aku memang minat bab-bab teknikal nih.. Tanpa was-was aku mintak masuk kelas ni. Cikgu penyelaras ni puas tgk muka aku. Pandang atas bawah.. musykil plak aku tgk telatah cikgu ni. "Suderman, awak yakin nak masuk kelas ni?". "Ya cikgu". "Tapi awak seorang lelaki tau dlm kelas ni".. Ah sudah! kelas ape plak ni? tanya punya tanya rupanya kelas Ekonomi Rumah Tangga.. hahaha tu la malu bertanya sesat jalan. "Mcm ni saya x mau la cikgu.. saya ambil kelas lukisan dan sastera boleh?" jadi secara rasminya masuklah aku ke kelas ni. Kena plak dgn gaya aku masa tu yang agak skema trus dilantik jadi ketua kelas. adoi.. Lepas beberapa bulan, aku tukar kelas. Ambil kelas perdagangan plak sampailah ke tingkatan 5 sehingga tamat peperiksaan SPM. Akibat malas belajar, keputusan yang aku dapat x berapa indah di kertas. hehe.. Inggeris 7, Geografi 7.. adoi. mungkin tu antara sebab aku x dapat masuk U. nak menyesal, nasi dah jadi bubur pun.. xpe la. bubur pun boleh makan. haha..
![]() | |
| rakan-rakan kelas Perdagangan - 1996 (penulis di barisan 3 - belakang kanan sekali) |
Sampai bertemu lagi. Assalamualaikum... :D
Subscribe to:
Posts (Atom)





