Tuesday, August 14, 2012

Raya 2012

Assalamualaikum semua...

Alhamdulillah tahun ini aku telah berhijrah status.. hehe.. aku sudah pun sah menjadi suami.. :P
saya bersama isteri, Nur Syahidah Binti Abd Roni sewaktu bercuti di Cameron Highlands

Menjelang hari raya aidilfitri yang bakal tiba aku dan isteri ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri pada semua keluarga dan sahabat handai.. juga kami ingin memohon maaf andai ada tersalah kata, tersilap bicara selama ini. ;-)

dah lama sgt x update blog nih rasa keras plak jari jemari nk menaip.. tp xpe la ini permulaan kpd kembalinya aku di blog ini.. hehe. akhir bicara mari kita layan video raya yg sgt bermakna ini... selamat menonton. ;-)

video
 

Thursday, July 14, 2011

Bersih 2.0??...

assalamualaikum...

Lama rasanya aku tak update blog nih.. asyik sibuk ngan hal2 dunia. hal akhirat tak nak amik berat plak eh.. (apa nk jadi ngan aku nih...)
Kali ni kita masuk ke topik yg panas sikit sekarang ni. BERSIH! apa yg anda tahu tentang Bersih? ok di sini aku nyatakan 8 tuntutan Bersih:

1. Bersihkan senarai undi
• Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan ‘pengundi hantu’ seperti orang yang telah meninggal.
• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.

2. Mereformasikan undi pos
• SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.
• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.
• Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos.

3. Gunakan dakwat kekal
• Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali.

4. Masa kempen minima 21 hari
• Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. Contohnya, pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini diberi masa kempen 10 hari sahaja.
• Pada 1955, ketika era pemerintahan penjajah, pilihanraya mempunyai masa kempen sepanjang 42 hari. Manakala semasa Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008, masa kempen 8 hari sahaja.

5. Akses media yang bebas dan adil
• RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.
• Parti politik harus dibenarkan untuk membuat pengiklanan tanpa sebarang diskriminasi dan penapisan.
• Ini adalah mengenai keadilan! Semua media perlu memberikan hak untuk semua parti membalas kepada tuduhan-tuduhan negatif terhadap mereka.

6. Kukuhkan institusi awam

Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.
Contohnya :
Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hendaklah memastikan pilihanraya yang bebas dan adil.
Badan Kehakiman harus memelihara kebebasannya dan menegakkan kedaulatan undang-undang tanpa gentar atau memihak.
Peguam Negara perlu bertindak secara tidak berat sebelah dan mengutamakan kepentingan rakyat.
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia harus bertindak dengan adil dan menghentikan pendakwaan selektif dan penyalahgunaan kuasa.
Polis Di Raja Malaysia perlu bertindak secara profesional dalam melaksanakan tugas dan menegakkan kedaulatan undang-undang.

7. Hentikan rasuah
Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.
Pembelian undi harus dihentikan!
Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 mesti dikuatkuasakan.

8. Hentikan politik kotor

*(andai tersilap, aku minta maaf dan mohon perbetulkan)

Pendapat aku perkara 1-5 mmg aku setuju sgt. Tapi masuk ke perkara 6-8 emmm yg buat tertanya2, ade motif atau agenda tersembunyi ke? terlalu umum.. x tahulah pendapat org lain mcm mana. yg buat memorandum ni bukan org biasa2.. lain la kalo aku yg buat.. (confirm tunggang terbalik) haha.

Yg bab pengerusi Bersih 2.0 si S Ambiga tu aku tak nak komen sgt sebab aku xde bukti sahih yg dia ni ada kaitan ngan IFC.. ntahla, puas aku google dlm internet, tp x jumpa bukti sahih. yg ade bloggers yg menulis tanpa bukti kukuh. Tapi kalau betul dia pun terlibat dgn IFC, sewajibnya kita sbg muslim kena tentang dia sehabisnya..

Apa pun sebenarnya aku tak setuju dgn tindakan membuat perarakan yg sudah dimaklumkan awal2 oleh pihak berkuasa supaya dibatalkan.. tuntutan ni pun untuk kebebasan hal dunia je. Serahlah memorandum tu melalui kumpulan kecil dan aman. tak susah kan? Kita ni sbg lelaki, bila bilal azan, adakah kita mampu pergi masjid atau surau beramai2 waktu tu juga? jgn malu nk mengaku, sebab aku sendiri terlalu lemah! dan ats sebab tu aku tak nak lebih2 dalam menuntut hal dunia! tp aku sedih tgk manusia seagamaku terjerumus dlm taktik politik Malaysia ni...

Sedarlah wahai manusia, hidup kita di dunia ni hanyalah sementara!

Tuesday, May 24, 2011

chelsea dream team!!

assalamualaikum...

Barclay's Premier League season 2010-2011 dah pun menutup tirainya pada 22 Mei 2011 dengan statistik pencapaian team kegemaran aku agak merudum jatuh.. walaubagaimanapun aku tetap setia ngan Chelsea FC! (hehe.. maklumlah 'kipas susah mati') :P

Dengan berakhirnya musim ini, maka berita pemindahan pemain makin rancak kini.. dan aku sebagai peminat dah tentu tak tertinggal untuk mengetahui sasaran para ejen.. Mungkin sebagai peminat pasti anda memiliki 'dream team' masing2 bukan? macam tu juga aku. ;-) berikut adalah senarai 1st eleven yang paling aku berkenan.


Kalaulah aku ni Roman Abramovich aku akan letak harga yg tinggi untuk membeli Sergio Aguero ni.. Dia pun dah menyatakan hasrat nak keluar dari Atl├ętico de Madrid.. dan pasangan serangan yang selayaknya pastilah Fernando Torres dan juga Gael Kakuta yang dah pun tamat kontrak pinjaman bersama Fulham. :P

Di bahagian tengah pula, muka lama seperti Ramires dan Essien tetap menjadi pojaan hatiku dan biarlah Frank Lampard duduk di bangku simpanan tuk musim depan.. Kalau Chelsea boleh dapatkan Samir Nasri pasti corak serangan Chelsea lebih bergaya dan berseni.. wah dah macam pengulas sukan aku ni. hahaha :D

Pertahanan pula sememangnya memerlukan barisan yang cukup berpengalaman dan laju. Jadi pada pendapat aku, Ivanovic, David Luiz dan Terry sudah byk pengalaman dan kebal untuk menghadapi barisan2 serangan pasukan lain.. cuma mereka perlu fokus dan dapatkan keserasian.. Ashley Cole pula dah tak ligat seperti dulu dan sebaiknya ditukar kepada pertahanan muda Belanda, Van Aanholt.. aku pasti dia lebih kreatif dalam membantu serangan dan juga laju..

Amacam? menarik tak barisan aku? hahahaha... ok sampai jumpa lagi.