Wednesday, March 23, 2011

kian jauh...

Assalamualaikum...

Lama rasanya x update blog ni.. sengaja menyibukkan diri dengan hal2 lain.. :-) bukan apa, cuma nk menghiburkan diri untuk mengelak daripada terkenang peristiwa2 atau perkara2 yg membuatkan diri ni termenung.. kalau bermenung boleh selesaikan masalah, dah lama aku buat aktiviti ni sepanjang masa. hehe.. Kadang2 terfikir apakah ujian2 yg Allah berikan ni benar2 mampu utk aku hadapi atau sebaliknya? Bimbang2 nanti semakin jauh 'sesatnya' diri ini.. insyaAllah apa jua yg diberikan pasti ada hikmah disebaliknya.

Pepatah lama ada mengatakan 'jodoh pertemuan di tangan Tuhan'.. pendapat aku, pepatah ini selari dgn apa yg pernah aku dgr dulu dari kawan2 yg berilmu.. "man, lahir shj kita di dunia ni, 3 perkara sudah ditetapkan dalam kehidupan masing2.. pertama : rezeki (iaitu apa yg kau makan, minum dan pakai sehingga lusuh), kedua : jodoh (pertemuan dan perkahwinan semua telah ditentukan untuk kita), ketiga : ajal..

Bercakap soal jodoh ni, mungkin belum sampai masanya lg untuk aku bertemu jodoh agaknya.. Bak kata P Ramlee, "dah nasib badan...." Asyik2 putus di tengah jalan. kira setengah jalan tu ok lagi daripada suku jalan. hehe.. Bercinta bagai nak rak, alih2 x jadi. Padan muka aku! ermm sabo jela.. benda dah jadi sejarah x elok dikenang2 cuma jadikan ia sebagai pengajaran. Tp nampaknya aku x pernah belajar daripada perkara lalu.. bercinta 4 kali tp x menjadi.. aku syok sendiri kot.. bertunang sekali tp x menjadi juga. (ingatkan inilah titik perubahan dlm sejarah hidup)... sedih2 ni layan lagu Separuh Jiwaku Pergi pun ok gak ni..

'ku berikan sebentuk cincin sebagai janji ikatan kita.. janji untuk melengkapkan diri masing2, tp apakan daya janji tinggal janji...'
walau apa pun aku doakan semua bahagia disamping orang tersayang... insyaAllah. amin.. ;-)


Tuesday, January 4, 2011

azam tahun baru

assalamualaikum dan salam sejahtera

lama betul rasanya x menaip dlm blog nih. hehe.. nk kata sibuk x juga. :P Sekarang ni mungkin masing2 sibuk nk tanam azam tahun baru. semangat tahun baru la katakan. ;-) asalkan azam itu menjurus kepada perkara baik maka x salah untuk diusahakan.. jgn membawa kepada kemudaratan sudah.. Jadi, adakah anda telah sematkan dlm hati anda untuk menyelesaikan azam baru ini? insyaAllah mudah2an berjaya.. :D

Bagi saya sebagai muslim, menanam azam tahun baru dah berlalu 1 muharram yg sudah.. x perlu dicoretkan rasanya. cukuplah untuk makluman diri sendiri. hehe.. sejak akhir2 ini sering kali terngiang2 suara ustaz Rosli, "iman kita ni umpama timbunan biji benih di dalam sebuah gudang.. bayangkan seekor burung mengambil satu biji benih tersebut setiap hari. kita pasti x sedar biji benih tersebut berkurangan.. tetapi apabila biji benih tersebut susut dan tidak lagi menimbun baru kita sedar biji benih dah pun hilang. begitulah ibarat iman kita yg dicuri syaitan sedikit demi sedikit.. hingga tiba2 baru tersedar yang kita dah pun jauh terlajak"

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta nasihat menasihati di atas kebenaran dan kesabaran" (surah Al-Asr ayat 1-3)
 

Hidup di dunia ini umpama bertani dan hasilnya akan kita perolehi di akhirat nanti.. insyaAllah... bersamalah kita berdoa semoga apa yang kita usahakan selama ini di redhai Allah hendaknya.. aminnn..

Marilah kita sama2 setiap tahun tanam azam untuk 'bertani'.. ;-)

Tuesday, August 24, 2010

raya raya raya...

Assalamualaikum...

Bercerita pasal raya ni teringat aku kisah masa budak2 dulu.. waktu aku kecil dulu memang penuh dgn warna warni.. seronok, gembira, sedih, kecewa semua ada. Yang seronoknya bila dapat baju raya baru.. tp bila da meningkat dewasa, aku saling bertukar2 baju dengan adik dan abang aku. maklumlah saiz badan kami da hampir sama. Ala baju tu pkai 2x setahun je. sekali waktu raya puasa dan sekali waktu raya korban. Kitorg saling bertukar2 baju supaya orang x perasan yang kami masih pkai baju sama tahun yang sudah.. hehe. nak beli duit x berapa nak ada.. Tp kalau melibatkan mercun atau meriam sanggup berhabis duit. berani main meriam barulah cool... ni lah tanggapan aku masa budak2 dulu. Di era meriam & mercun belum diharamkan, kampung aku cukup sinonim dengan meriam batang kelapa. Kalau nak dibandingkan kekuatan meriam ni, rasanya aku x jumpa lg meriam buatan sendiri yang lebih hebat. Meriam kelapa ni biasanya diletakkan di hadapan masjid setiap kampung. Punya kuat meriam ni bila dinyalakan bergegar rumah aku. (jarak rumah ke masjid dalam 300m) tapi sepanjang waktu tu x pernah lagi aku dengar ada kecederaan mahupun kematian akibat bermain meriam ni.
meriam batang kelapa
Tapi malangnya aku x pernah merasa untuk menyalakan meriam ni sendiri.. paling berani aku main pun meriam tin je. haha ni meriam paling selamat bagi aku dan kos pun x tinggi.. cuma perlu dapatkan 3 tin milo besar, tebuk di bhg bawahnya, sambung2 dan tanam dalam tanah.. pastikan tiada kebocoran gas di sekeliling tin.. ini yang paling penting. Bunyi dia boleh tahan la tapi jauh beza dgn meriam kelapa.. Janji ada bunyi kuat dan ada gegaran cket jadilah. hehe..
Sekarang semua mercun dan meriam dah diharamkan oleh pihak berkuasa.. bagi aku bagus juga, maklumlah budak2 sekarang bukan mcm budak2 dulu.. bagi diorg aksi tanpa keselamatan menyerlahkan 'keheroan' mereka. Kadang2 aku x faham, mcm mana waktu zaman aku dulu, susah aku nk dgr ade budak putus tgn akibat main mercun ataupun meriam. Setakat luka2 tu biasalah.. tapi sekarang jauh berbeza dan terbaru melibatkan kematian seorang kanak2. sedih aku bila baca berita tersebut..berita lanjut bolehlah rujuk link ini.. [ http://mediakini.com/kemalangan-tragedi/mercun-meletup-mayat-melambung-atas-pokok.html ]
Apa pun marilah kita sama2 sedekahkan Al-Fatihah pada arwah...
Berbalik tentang kemeriahan hari raya rasanya x meriah kalau xde duit raya.. sememangnya kita seolah2 mengajar anak2 kita yang ganjaran puasa adalah duit!! wahh bahaya tu.. adalah baik kita maklumkan lebih awal pada mereka yg berpuasa ni adalah tuntutan agama.. dan ganjarannya adalah syurga yang x ternilai dgn wang ringgit.

"Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya. Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan"
Soal kanak2 ni faham atau x kita letak tepi dulu.. yang penting akidah mereka. Dah makin meleret aku berceloteh. hehe.. Di akhir post ini aku ucapkan SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN dari diriku yang lemah dan serba kekurangan ini... Assalamualaikum.. ;-)