Tuesday, January 4, 2011

azam tahun baru

assalamualaikum dan salam sejahtera

lama betul rasanya x menaip dlm blog nih. hehe.. nk kata sibuk x juga. :P Sekarang ni mungkin masing2 sibuk nk tanam azam tahun baru. semangat tahun baru la katakan. ;-) asalkan azam itu menjurus kepada perkara baik maka x salah untuk diusahakan.. jgn membawa kepada kemudaratan sudah.. Jadi, adakah anda telah sematkan dlm hati anda untuk menyelesaikan azam baru ini? insyaAllah mudah2an berjaya.. :D

Bagi saya sebagai muslim, menanam azam tahun baru dah berlalu 1 muharram yg sudah.. x perlu dicoretkan rasanya. cukuplah untuk makluman diri sendiri. hehe.. sejak akhir2 ini sering kali terngiang2 suara ustaz Rosli, "iman kita ni umpama timbunan biji benih di dalam sebuah gudang.. bayangkan seekor burung mengambil satu biji benih tersebut setiap hari. kita pasti x sedar biji benih tersebut berkurangan.. tetapi apabila biji benih tersebut susut dan tidak lagi menimbun baru kita sedar biji benih dah pun hilang. begitulah ibarat iman kita yg dicuri syaitan sedikit demi sedikit.. hingga tiba2 baru tersedar yang kita dah pun jauh terlajak"

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta nasihat menasihati di atas kebenaran dan kesabaran" (surah Al-Asr ayat 1-3)
 

Hidup di dunia ini umpama bertani dan hasilnya akan kita perolehi di akhirat nanti.. insyaAllah... bersamalah kita berdoa semoga apa yang kita usahakan selama ini di redhai Allah hendaknya.. aminnn..

Marilah kita sama2 setiap tahun tanam azam untuk 'bertani'.. ;-)

No comments:

Post a Comment